بازاریابی

توجه عملی به نیاز مشتری

اگه بجای مشتری،فکر کنی، بهت پول نمیدن

راهکارهایی برای کشف و ارضا نیاز مشتری

1 واحد
1 جلسه
3 فایل
21 دانشجو

خیلی وقت ها فکر می کنیم سازمان ما خیلی customer oriented هست: یعنی جهت دهی ذهنیش به سمت مشتریه. ولی کاری که خودمون صلاح می دونیم رو انجام میدیم


احتمالا اون جمله بسیار معروف مدیر عامل خودروسازی بزرگ آمریکایی رو شنیدید که: "شما حق دارید هر رنگی که دوست دارید رو برای ماشینتون انتخاب کنید تا زمانی که اون رنگ مشکی باشه" و بعد فقط مشکی تولید میکنه. و مردم هم همه مشکی رو میخرن. چرا؟ چون گزینه دیگری به عنوان رقیب توی اون مقطع زمانی -اوایل سال 1900 تقریبا 120 سال پیش- وجود نداره. پس همه مجبور هستن تبعیت کنن از این انتخاب. ولی امروز دیگه اینجوری نیست. امروز انتخاب ها زیاده. اگر شما به جای مشتری فکر کنید مشتری پولش رو به دیگری میده. پرسش اینجا ست چطوری درک کنم که نیاز واقعی مشتری چیه؟ ازش بپرسم؟ میتونی بپرسی ولی یک تئوری هست تو بازاریابی به نام قهوه تلخ و غلیظ: تو یه پروژه بازاریابی محصول از یه گروه مردم میپرسن که شما چجور قهوه ای رو ترجیح میدید و نتیجه آمار این میشه که قهوه تلخ و غلیظ محبوبه. وقتی محصول رو تولید و ارائه میکنن کسی سفارش نمیده -مشتری نداشته- چون همه قهوه رقیق و کمی شیرین رو دوست داشتن...

دراین کلاس، شیوه های کشف نیاز واقعی مشتریان کسب و کارمون رو پیدا کنیم.

  1. مشاهده
    • ویدئو : منبع های کشف نیاز

    • پادکست : انواع نیاز بر اساس هرم مازلو

    • فایل متنی : تفاوت نیاز، انگیزه، سائق و..

یک مثل قدیمی هست که میگه همه‌ی راه ها به رُم ختم میشه. تو مدیریت کسب و کار هم ما همین مثل رو داریم ولی رُم ما مشتریه.

سهم بازار، سود، درآمد، حسابداری حتی منابع انسانی، بدون مشتری نه وجد خواهند داشت و نه معنایی. بر همین اساس هر چقدر که شما بیشتر بدونید مشتری کیه و چی میخواد، کسب و کار موفق‌تری خواهید داشت.

با شناخت نیاز مشتریان (و البته مدیریت کسب و کارتون بر اساس همین شناخت) چه دست آوردهایی در سازمانتون خواهیدداشت؟

  • افزایش فروش و درآمد:

با درک بهتر نیازها و خواسته‌های مشتریان، می‌تونید محصولات و خدماتی ارائه کنید که دقیقاً متناسب با انتظارات مشتریه، به این ترتیب رضایت مشتریان و در نتیجه فروش و درآمد کسب و کار رو بالا بردید.

  • رقابت‌پذیری بیشتر:

شناخت دقیق‌تر از رفتار مشتری به کسب و کار کمک می‌کنه تا مزیت‌های رقابتیش رو دقیقا در جهت نیاز بازار تقویت کنه و نتایج بازار رقابتی رو به نفع خودش تغییر بده.

  • تقسیم‌بندی بهتر بازار:

با تحلیل رفتار مصرف‌کننده، میتونید بازارتون رو به بخش‌های مختلف و کوچکتر تقسیم کنید و بازاریابی هدفمندتری داشته باشید. به این ترتیب اجزاء برنامه بازاریابی رو متناسب با هرگروه تغییر میدید و کمپین ها و تبلیغات تا حد زیادی بهره‌ورتر میشن.

  • وفاداری مشتری:

وقتی مشتری احساس کنه که برند به خوبی او (مشتری) رو درک کرده و نیازهاش رو برآورده میکنه (و حتی کمی بیشتر)؛ قطعا وفادار و به مرور زمان تبدیل به مشتری حامی میشه.

  • بهبود محصولات و خدمات:

با بررسی بازخوردها و نیازهای مشتریان، میتونید محصولات و خدماتتون رو قویتر کنید و طراحی محصول نوآورانه داشته باشید. که این خودش، ارزش بیشتری برای مشتریان خلق میکنه.

  • پیش‌بینی ترندهای آینده:

تحلیل رفتار مصرف‌کننده دقیقا همون چیزیه که ترندهای بازار و تغییرات آینده کسب و کار رو شناسایی و پیش‌بینی کنه. و پیش‌بینی و داشتن استراتژی و برنامه برای آینده، قطعا بهتر از غافلگیر شدنه.

  • بهینه‌سازی منابع:

وقتی مشتری، نیازش و تقاضاش رو بشناسید، بهینه‌تر از منابع استفاده می‌کنید و بودجه‌بندی و تخصیص منابع با دقت بیشتری انجام میشه.

این کلاس بر اساس دقیق‌ترین روش‌های کشف رفتار مصرف کننده با تدریس دکتر گلستان، طراحی و در اختیارتون قرارداده شده تا با اطمینان و پایدارتر رشد کنید. این جلسه، قرص جادویی تصمیم‌گیری‌های درست در کسب و کار شما ست.

نظرات دوره

به منظور ثبت دیدگاه وارد سایت شوید!

دوره‌های مرتبط

پیش بینی می کنیم محصولات زیر نیز برای شما جذاب باشد...

AralHolding

شرکت ها و دپارتمان های زیر مجموعه هلدینگ آرال

افزودن به سبد
×